Нехай сукупний попит на товар на ринку складає 100 одиниць, ціна товару – 15 000 дол. за одиницю, собівартість одиниці товару для двох компаній складає 5 000 дол.

Компанії не конкурують цінами, а шляхом використання різних обсягів реклами:

малий обсяг – 100 000 доларів;

великий обсяг – 200 000 доларів.

В результаті вибору рекламної кампанії кожною з фірм відбувається перерозподіл ринку зі 100 одиниць товару.

Фірма 1/2 Низькі витрати на рекламу Високі витрати на рекламу
Низькі витрати на рекламу

50; 50

25; 75

Високі витрати на рекламу

75; 25

50; 50

В термінах прибутку матриця виплат перепишеться у вигляді

Фірма 1/2

Низькі витрати на рекламу

Високі витрати на рекламу

Низькі витрати на рекламу

400000; 400000

150000; 550000

Високі витрати на рекламу

550000; 150000

300000; 300000

400000=(15000-5000)х50-100000

Стратегічний контекст взаємодії: обсяг прибутків фірми 1 залежить від інтенсивності рекламних зусиль фірми 2.

Фірми, незалежно обираючи рекламну кампанію та максимізуючи свій прибуток, будуть намагатися вкласти кошти в більш інтенсивну рекламу.

Цей набір стратегій називається ринковою рівновагою (Неша).

В умовах рівноваги сумарний прибуток не завжди є максимальним. Порівняймо

300000+300000=600000 400000+400000=800000.

У 1971 р. уряд США заборонив рекламу сигарет на телебаченні  та радіо.

(Це саме зробив український уряд у березні 2008 року.)

Поясніть, яким чином ця заборона призвела до збільшення прибутків виробників сигарет?

Міжнародна торгівля

  • Поль Кругман – Нобелівський лауреат з економіки, 2008 р.
  • Японія & США: протекціонізм чи вільна торгівля?
Японія / США

Вільна торгівля

Протекціонізм

Вільна торгівля

10; 10

-10; 20

Протекціонізм

20; -10

-5; -5

Знаходження рівноваги

Дві піцерії, Піца Челентано і Піца Нью Йорк, що розміщені біля університету, і роздумують стосовно вибору своєї цінової політики на наступний рік. Яку стратегію обере кожна компанія?

Піца Нью Йорк

Піца Челентано

Ціна $10

Ціна $6

Ціна $10

$1000; $1000

$500; $1200

Ціна $6

$1200; $300

$400; $400

У 1985 р. компанія Coca Cola вирішила вивести на ринок новий продукт, напій, який був би солодший від звичайного, щоб збільшити свою ринкову частку у порівнянні з компанією Pepsi.

В результаті численних скарг споживачів, що звикли до старого продукту компанії, через три місяці від початку нововведення компанія Coca Cola назвала старий продукт Classic Coca Cola, а новий зберіг назву Coca Cola.

Потім маркетологи ще довго роздумували над тим, чи це все було наперед сплановано менеджерами компанії Coca Cola, чи сталось за випадковим збігом обставин.

Спробуйте знайти економічне пояснення того, що сталося, з точки зору теорії ігор.